De Mat van den Berg-Classic 2009

De Mat van den Berg Classic 2009 (25 april)

Zaterdagmorgen 10.00 uur stonden we met zo’n 19 man + 1 vrouw klaar om de mooiste tocht van ’t jaar te ondernemen. En zoals verwacht was het een perfecte prachtige zonnige dag en de wind was zuid-oost zodat we op de terugweg meest voor de wind zouden hebben. Met Jan Latenstein en Cor Beemsterboer op kop vertrokken we op tijd maar Cor had nog dikke benen van de verkenningstocht van vrijdag de dag ervoor, dus nam Nico Berkhout het van hem over.  Maar die wind hé…? Dat viel even tegen!  We hadden Jan en Nico hard nodig om de kar te trekken.

Bij Winkel was er nogal wat oponthoud omdat we bij een stukje wegwerkzaamheden door wat onvoorziene gaten en kuilen een lekke band kregen, wat zeg ik….één ?  het bleken 3 lekke banden !!!  godver…..en ons nieuwste lid Kees Jansen was wel de meest gedupeerde van ons allemaal, hij zakte spontaan door z’n wiel omdat z’n spaken het niet konden bolwerken en zeg nou niet dat Kees te zwaar is want hij heeft een zeer goede relatie met Sonja Bakker, dus daar kon het niet aan liggen. Kees kon mooi terug naar huis. De gemeente Niedorp wordt hartelijk bedankt, we zijn misschien wel 3 kwartier later bij Bolle gearriveerd. Overigens bleek er achteraf bij de eerste koffie nog een slachtoffer de dupe te zijn geweest van het debacle bij Winkel, Jan Suiker bleek dus ook lek gereden te zijn en kon met hangen en wurgen de koffiepot nog bereiken alwaar de 4e binnenband uit de tas moest worden gehaald.

Maar goed…uiteindelijk weer op weg, bleek de wijziging van de route vanaf Wognum via Bobeldijk richting Berkhout en weer terug op de oorspronkelijke route bij Scharwoude, een schot in de roos, want we koersten door de meest ongerepte polderlandschappen die je maar kunt bedenken, Hoorn is niet in beeld geweest…, onder ons waren de ogen meer gericht op het prachtige landschap dan op de weg zodat de fysieke inspanningen peanuts werden door de bewondering voor de omgeving.

Door de afloper van Jan Suiker raakten we bij dezelfde tent om de koffie als vorig jaar en de angst voor een tweede oponthoud sloeg ons al om het hart maar dat bleek achteraf loos alarm. De bediening had blijkbaar geleerd van onze klachten van vorig jaar want we werden uitstekend verzorgd, met de kanttekening dat Cor, onze penningmeester, hier ook lichtelijk de hand in gehad zou kunnen hebben, maar dat weet ik niet zeker.
Halfweg de IJsselmeerdijk nam Jan Petter de honneurs waar voor Nico die zo wijs was om voor zichzelf ook aan de laatste 80 km te denken…en Jan Latenstein…? die zw(pl)oegde maar voort. Gezamenlijk wisten deze kanjers tegenwind toch het tempo op een dikke 30 / 31 km/uur te houden. zo zie je maar weer wat een talenten in onze gelederen rondwaren, (fietsen), Sjapoo mannen…!

Uiteindelijk bij Monnickendam raakten we voorzichtig aan op de weg terug, om via Ilpendam het pontje over het NH kanaal te steken. Om en nabij deze fase van de route vond Jan het genoeg en mochten de B-ploegleden ook even op kop wat natuurlijk een feest was ! We peddelden in een jolige stemming met een gangetje van tegen de 35 km/uur door het Twiske richting Spijkerboor waar jawel … Dirk Meijer verdacht veel op kop werd gesignaleerd. Uiteraard kwam buurman Splinter regelmatig naar voren om poolshoogte te nemen en om naar de totaal oninteressante stand van zaken te informeren, dat deed deze trouwens de hele koers maar dat is ons allen reeds bekend.

Met de zon in ons gezicht en de wind in de rug valt er verder eigenlijk weinig te melden, wat natuurlijk ons ideaalbeeld is van een geslaagde tocht, dus om deze nog wat te rekken besloten we om nog even een colaatje te nuttigen bij het cafeetje in Driehuizen. Helaas is Thijs de Nijs dit ontgaan, deze raakte ons kwijt en we hebben hem niet meer gezien. We gaan er van uit dat hij inmiddels zijn Nel weer in de armen kon sluiten of andersom.
De laatste fase van de tocht ging in gezwinde doch beheerste spoed richting “Bolle”, en hoewel er geen enkele wanklank is vernomen is hier en daar toch wel geconstateerd dat de inspanningen van de beenspieren hun tol gingen eisen. Dus toen we tegen vieren werden verwelkomd door Maarten Pronk was de ontlading groot en het bier koud. Zelf heb ik 2 biertjes gehad en heb de aangekondigde soep niet meegemaakt. Uiteraard ben ik reuze benieuwd naar de derde helft en heb me voorgenomen deze het volgende jaar niet te missen !

Mat v.d. Berg.

Mergelland 2009

Zaterdagmorgen na een voorspoedige reis, (redelijk rustig op de weg), werd rond 10.00 uur het startsein gegeven voor de …(wie ?)……ste “Mergelandroute vanaf Hotel “Monopole”, in Valkenburg.
Maarten Pronk en Cees Tebuck waren al vertrokken voor hun versie van de Mergellandroute, zij schijnen een enorme fijne neus te hebben voor de vlakke stukken van het parcours.
Het was grauw en donkere wolken dreigden, ze leken een voorbode voor heel wat ellende die onvermijdelijk op ons af zou komen. Nou dat kwam……. weer een opengebroken weg met sintels waarbij een mountainbike geen overbodige luxe zou zijn geweest……hier moesten we zo’n halve kilometer overheen waar, op de valreep, vlak voor het eind, Nico Berkhout een klapband kreeg. Band beschadigd, toch een nieuwe erin en gaan met die banaan. Toen begon het zachtjes te regenen, de lucht was donker en we wisten absoluut niet wat ons te wachten stond, en jawel…Pang !!!, weer lek, weer Nico Berkhout en het begon al harder te regenen.
De band op zich bleek rijp voor de sloop en leek zijn einde te vinden in Eijsden alwaar hij zou zou worden vervangen.  Gelukkig was de regen te harden en konden we verder, allemaal nog bij elkaar tot de koffie in Eijsden.

Het weer leek te twijfelen tussen droog en zonnig en bewolkt met regen maar voorlopig was het nog een vraagteken.
Al gauw was het weer raak, Bertie had deze keer een lekke band en of deze niet goed is vervangen of dat het materiaal niet goed was maar later werd Bertie opnieuw getroffen door een klapband tijdens een afdaling waarbij gelukkig alles goed afliep. Deze band bleek Limburg ook niet te overleven en zou ook moeten worden vervangen.
Tijdens deze reparatie bleek ook onze gastrenner Nico Stammes een lekke band te hebben waarbij we inmiddels op zo’n 5 lekke banden kwamen met minstens een uur vertraging wat weer werd vertaald in misgelopen bier.

De eerste heuveltjes werden genomen alwaar mijn persoontje een lichte schok teweeg bracht bij de mannen van het eerste uur. Zonder problemen begon ik mee te fietsen met de harde kern naar de toppen der welliswaar nog kleine duinen alwaar zij zich verbaasd afvroegen, Mats….jij hier ?  en ik verbaasd terug …..ja ik hier….?
De lichte schok bij bijvoorbeeld Frans, Dirk en Kees sloeg om in lichte paniek toen zij op de klim bij Bemelen door mij werden  gepasseerd alsof zij stilstonden. Met name Frans begon serieus te denken aan een negatief keerpunt in zijn wielercarrière.
Dat ik dit deed voor mijn zelfvertrouwen omdat ik wist dat het zwaarste nog moest komen, kwam bij hun vooralsnog niet in hun hoofd op, maar de teerling was geworpen en ik was vanaf dat moment de te kloppen man.

Uiteindelijk leek het weer te herstellen en kwam zowaar het zonnetje er af en toe doorheen. In Eijsden werden de fietsen voorzien van nieuwe banden en de voorraad binnenbanden werd weer aangevuld. Na de koffie, cola, vlaaien met ijs etc. kon met frisse moed worden begonnen aan deel 2 van de Mergellandroute met als thema “ik voor me eigen en ieder voor zich”.

Jan Latenstein kreeg met gastrenner Nico Stammis een waardige medestander en zij konden onbedreigd hun suprematie botvieren.
In de subtop is mij de krachtverhoudingen wat ontgaan omdat de verhalen achteraf wat werden vertroebeld door het bier maar ik heb wel begrepen dat Ard Kuijs zich zeer dapper heeft weten te manifesteren ondanks het gemis van Joeperdepoepie na een zwelgpartij bij Mark Half.
Vaag herinner ik me wat verhalen over onderlinge krachtmetingen tussen met name Nico Berkhout, Jos “the boss” Goudsblom, Cor Beemsterboer, Lucas “ook boss” Pronk en Gerard Suiker maar het fijne ervan is me ontgaan. Het lijkt me interessant om deze verhalen alsnog uit de pen van een der betreffende personen te vernemen.

Wel kan ik een redelijk verslagje doen van de strijd tegen de elementen van het Limburgse landschap door Johan Dekker, Kees Jansen, Dirk Meijer, Frans Dekker en mijn persoontje.
De indrukken die ze hadden van mij, voor zover deze bedreigend leken te zijn, werden al gauw ontzenuwd toen de eerste serieuze klimmen zich aandienden. Ik ging de strijd aan met dezelfde illusie’s als voorgaande jaren zodat de onderlinge krachtverhoudingen zich weer als vanouds herstelden.
Johan Dekker presenteerde zichzelf als een stoïcijnse doorbijter die geen moment het achterste van zijn tong zou laten zien en kon geniepige plaagstootjes uitdelen door op het grote blad naast Frans te gaan fietsen terwijl deze zich met het kleinste, het snot voor de ogen omhoog martelde.
Kees Jansen was helemaal terug en kon al zijn opgelopen frustratie’s van voorgaande tochten wegpoetsen. Deze keer bleef Kees van alle ellende verlost en kon zonder noemenswaardige problemen zijn weg tot het einde volbrengen.
Dirk, Frans en ik bleven aardig bij elkaar, al had ik ze hard nodig om in hun kielzog tot in Wittem te komen alwaar de soep en broodjes op ons wachten.

Helaas ging het met Bertie niet zo goed, met de deceptie na de lekke banden en de investering in nieuwe……, en het feit dat zij ogenschijnlijk ook haar dag niet had gezien het wrikbillen bij elke heuvel die op haar weg kwam werd besloten om via een kortere en vlakkere route Wittem te bereiken. Gelukkig heeft zij in Nico Schreiner een enorme steun gehad, zodat zij er in deze barre rit toch nog redelijk een eind aan kon breien.  Nico, sjapoo……., eens temeer laat jij weer zien hoe het ook kan.

Bij Wittem werd ik nog overgehaald om toch nog maar even via Simpelveld terug te gaan waarbij, bij de eerste klim direkt om het hoekje, al kramp in de benen schoot bij mij en Kees Jansen maar gelukkig viel het mee en konden we toch door.
Ard Kuijs had het helemaal gehad en wist zich er met hangen en wurgen doorheen te slaan en tot het einde toe mee te martelen.
Ondergetekende was klaar met klimmen en gaf aan de laatste 11 km rechtdoor terug naar Valkenburg te peddelen.  Dirk Meijer was het helemaal met me eens en samen hebben we alsnog de mooiste plekjes van Limburg aangedaan al was ik wel blij om achter Dirk uit de wind thuis te komen.
Aangekomen bij het hotel bleken de die-hards al aan het bier te zitten op het terras in de zon, wie had dat nou gedacht toen we van start gingen.

We mogen wel stellen dat iedereen eigenlijk fantastisch heeft gefietst, alles is heel gebleven en er zijn geen blessures. Het bier werd perfect aangevoerd, het eten was goed en we hebben ’s avonds met z’n allen prachtig aangezeten. Al met al een weekend om op terug te kijken. Misschien is iemand genegen om een verslagje te maken van de randverschijnselen van het Mergellandweekend ? Maar de foto’s geven ook wel een indruk hoewel, een geschreven stukje maakt het toch kompleter.